Na trhu jsou v podstatě dostupné tři varianty vyílaček na které není nutné povolení. Tyto se liší mimo jiné kmitočtovým pásmem a výkonem na kterém pracují, které je dáno všeobecným oprávněním,(VO), vydávaným ČTÚ.
- Jsou to PMR vysílačky pracující v pásmu 446 MHz s max. výkonem 500mW. Více na: http://www.ctu.cz/…_2007_13.pdf . Většinou mají 8 kanálů. Jsou to převážně stanice ruční pracující na baterie, nebo akumulátory, s praktickým dosahem 0,5–2km. Pokud je však výhodné stanoviště, nejlépe kopec, lze docílit spojení i na více jak 100km.
Výhody: malé rozměry, nízká cena, minimálně zarušený příjem. Nevýhody: menší dosah spojení.
- Dále pak ruční vysílačky pro profesionální použití, pracující na sdílených kmitočtech daných VO, převážně v pásmech 172MHz a 448MHz. Více na: http://www.ctu.cz/…_2005_28.pdf . Tyto mají povolený výkon až 5W. Praktický dosah mezi sebou bývá cca 2–5km, při vhodném stanovišti výrazně více. Vysílačky pracující v pásmu 448MHz se spíše hodí do zastavěných oblastí a stavebních objektů, vysílačky pracující v pásmu 172MHz jsou vhodnější do terénu.
Výhody: Větší dosah, obvykle mechanicky odolné provedení. Nevýhody: Větší rozměry, vyšší cena.
- Nejrozšířenější typy jsou však občanské radiostanice, "Síbíčka“. Pracují v CB pásmu 27 MHz (z anglické zkratky Citizen Band – občanské pásmo) na 80 kanálech. Povolený výkon je max. 4 W. Modulace je frekvenční. Označuje se FM. Více na: http://www.ctu.cz/…_2005_22.pdf .Nejčastěji se používají pro spojení mezi členy rodiny. Staly se rozšířenou výbavou kamionů, ale i osobních automobilů, či zemědělských strojů. Praví síbičkáři však k radiostanicím usedají v kteroukoliv denní i noční hodinu, aby si s kamarády popovídali, případně se jen tak pozdravili. Ti nejzapálenější běhají po kopcích, rozhlednách, usilují o maximální délku spojení, ladí antény a stavějí nové. Délka spojení závisí převážně na kvalitě a umístění antény, případně stavu rušení na pásmu. V praxi mezi vozidly bývá v průměru 2–15km. U staveb, díky použití větších antén, lze navázat spojení na vzdálenost v průměru 5–50km, ale i více.
Výhody: větší dosah spojení. Nevýhody: někdy větší rušení pásma.
Názorně zobrazené dosahy CB vysílaček získáte kliknutím dole na obrázek.
Desatero síbíčkáře:
- Na pásmu nejsi nikdy sám, proto se chovej ohleduplně k ostatním uživatelům.
- Všichni uživatelé mají stejná práva.
- Při volání zavolej nejdříve volaného, potom řekni svoji volačku. Např.: Jardo Nymburk, Jardo Nymburk, Zdeněk Písty mobil.
- Do hovoru se vstupujte slovem „brejk“ a volačka. Např.: Brejk, brejk, Zdeněk Písty mobil. Je slušnost „brejka“ pustit ke slovu – může jít o tísňové volání.
- Pásmo je otevřené, proto je v podstatě možné vstoupit do každého hovoru. Zvaž sám, je-li to vhodné či ne.
- Při hovoru nechávej po odklíčování (přepnutí) asi 3sekundy mezeru, aby se mezi vás případně mohl dostat další účastník (brejk).
- Používá se všech 80 kanálů. Kanál č. 1 bývá většinou svolávací. Po navázání spojení účastníci přechází na jiný volný a dohodnutý kanál.
- Kanál č.9 je určen pro tísňová volání, kanál č.10 se vžil pro motoristy, kanál č.24 a 25 je vyhrazen pro digitální přenos dat.
- Při zachycení nouzového volání neváhej poskytnout pomoc, nevíš, kdy ji sám budeš potřebovat.
- Vzájemnou ohleduplností a slušností zpříjemníš provoz na pásmu sobě i ostatním. Nepoužívej vulgární ani sprostá slova.
Jakou CB stanici koupit?
V každém případě by se mělo jednat o schválený typ. Potom je třeba si ujasnit k jakému účelu a co od radiostanice očekáváme. Jiná volba bude pro radiostanici k použití jako základnová, kde jde v podstatě použít jakákoliv s tím, že s kvalitnější a tím také dražší lze očekávat lepší výsledky. Delší spojení, menší náchylnost k rušení a lepší srozumitelnost.
- U radiostanic k použití v automobilu přistupuje ještě hledisko rozměrů a jednoduchost ovládání, případně možnost připojení externího reproduktoru. Napájení stanic bývá 13.8V.
- U základnové stanice je nutné ještě pořídit vhodný zdroj s jmenovitým stabilizovaným a dobře vyfiltrovaným napětím 13.8V, schopným dodávat proud alespoň 2–3A.
- U radiostanic v mobilním prostředku je nutné připojit z důvodů úbytků napětí a rušení stanici přes pojistku na akumulátor vozidla u palubní soustavy 12V.
- U palubní soustavy 24V je nutné použít vhodný měnič napětí 24/13.8V. Nezapojovat pouze na akumulátor!!!
Nemalou pozornost je třeba věnovat výběru antény jejímu umístění a naladění.
- U motorového vozidla by neměla být překročena povolená konstrukční výška vozidla a to 400cm. Doporučuji, pokud si nejste jisti a nemáte s tímto zkušenosti, nechat si anténu odborně nainstalovat a naladit odborníkem. Na tomto úkonu nejvíce závisí maximální účinnost vysílání. V opačném případě může dojít k malé účinnosti, nebo i k poškození stanice.